Touch me!!!!??

2 May, 2012

Kisah si ayah mertua..

Assalamualaikum,


Saya jarang bercerita pasal belah in law saya sebab memang tak tau nak citer apapun hahahaha. Actually lebih havoc dan lebih bising adalah family saya le kan. Kami dari family yang tak reti cakap slow. Hahahahaha.
So bila masuk dalam family mr hb memang kena cakap pun ala-ala control gitu hahahaha. 


Actually dorang tak de lemah lembut sangat pun. My hubby's side orang jawa gak (macam family saya cuma family saya tak reti cakap jawa). Tapi family mr hb cakap jawa kat rumah. Ampun saya memang dah banyak kali malu sebab tak paham apa my mil cakap hahahaha tapi tak le jadi masalah pun. Mr hb selalu translate kikiki.


Now nie nak cerita pasal ayah mertua saya. Dia nie memang tak sama le dengan ayah saya. Tiap orang mesti lain-lain kan. My fil nie jenis tak banyak cakap tapi sejak kematian adik ipar saya, saya tengok dia banyak berubah. Dah rajin bercakap dengan anak menantu. Alhamdulillah. Dengan cucu pun dah rajin berbual dan bertanya. Dulu nak pegang pun tidak sebab rupanya dia tak berapa berani nak pegang baby sebab takut orang tak suka. (ni dia yang kata) Tapi sejak ada sarah, yang setakat nie satu-satunya cucu perempuan tunggal dalam family, dia rajin melayan sarah dengan caranya ;)


Dulu saya tengok dia macam tak pernah kisah dengan mak mertua saya. Tapi satu hari mak mertua saya jatuh sakit dan duduk kat hospital. Saya tengok ayah mertua saya sangat caring. Cakap pun slow gile kat mak mertua saya. Adehhhh tiba-tiba rasa romantik gitu hahahaha. Betul le kata orang, romantik orang lelaki ada kala kuar gak pelbagai cara hehehehe. Saya rasa perangai ayah mertua saya ada turun kat salah sorang anak dia. Ngeeee...sape lagi anak yang sulung le (mr hb) hahahahaha.


Dannnn paling saya perasan semenjak 2 menjak nie, emmm tiap kali kitorang nak balik rumah masing-masing dari kampung. Ayah mertua akan tunggu sampai kereta kitorang jauh dan bila dah jauh tu saya dan mr hb akan perasan dia akan angkat tangan seakan meminta doa. Mungkin mendoakan keselamatan kami sekeluarga. 


Serius tiap kali ternampak ini saya sebak. Betullah tiap orang lain caranya. Ini mungkin salah satu cara ayah mertua saya mendoakan anak-anak, menantu dan cucu-cucunya.

15 comments:

Kakzakie said...

Mangan-ngombe-turu mesti tahu kan Dee hihi...

Kalangan kaum jawa hubungan kekeluargaan biasanya amat erat Dee. Doa dititip setiap kali solat juga bukan utk kalangan ahli keluarga saja tapi juga muslimin dan muslimat... Moga FIL Dee terus diberi kesihatan yg baik.

kakcik said...

Mak mertua kakcik pun akan menadah tangan sambil berdoa setiap kali kereta kami bergerak meninggalkan perkarangan rumahnya...

Pok Amai-Amai said...

Sy pun ade darah Jawa. Tapi tak reti ckp Jawa. Hahahah...

FIL sy pun mcm tu. Bukan org Jawa tp org Melaka duduk di N9. Tiap kali kitorang nak balik KL, dia akan tunggu smpi hilang dr pandangan. Sweet kan?

Daddy Ziyyad said...

Betul tu, org lelaki ni, ada jenis yg tak tahu nak tunjukkan rasa romantik/caring/penyayang nya itu...tapi percayalah, setiap ayah pasti sayangkan anak/menantunya, setiap datuk pasti sayangkan cucu nya...Cuma ye lah, style aja yg berbeza

ct rahani said...

betul la sis.. org lelaki kdg susah nk tunjukkan romantik dia tuh.. tp sekali dia tunjuk sure kiter pun terharu.. :)

~ yus ~ said...

suka komen dari kak zakie...hehe

saya pun orang Jawa yang tak berapa reti cakap Jawa, tp ayah saya kalau balik kampung dia mmg cakap Jawa je...huhu.

Nini D.. said...

moga FIL & MIL akak terus dikurniakan kesihatan yg baik..

lieyalatif said...

betul tu sis...stiap family mmg lain carenye kan...mcm lieya jugaklah...lame2 baru paham family in law..walaupun beza dgn family sendiri tapi kite kene cube tuk 'masuk' n paham cara mereka kan....

Nieda said...

Terharu pula kisah FIL awak ni.

wahida said...

saya pun org jawa kak, tapi tak pandai ckp jawa...huhu...

betul tu kak, org laki ni tak reti tunjuk romantik dia...

semoga FIL akak sihat selalu hendaknya...amin...

Munnafendy said...

ntah knp la sy rasa sebak semacam je baca..seronok dpt fil macam tu..alhamdulillah

Rai said...

tak pernah jumpa FIL saya..dah lama meninggal sebelum saya kenal shujin lagi..

tapi sejak2 ni saya rasa sayu bila tengok ayah..

LydSunshine said...

Lelaki2 orang lama ni saya rasa mmg kebanyakannya mcm tu la sis. Derang ni nampak kaku dan dingin walaupun mereka menyayangi.

sisdee said...

Kakzakie : hehehehe..mentong satu lagi kak hahahaha..satu lagi keistimewaan org jawa (yg masih ikut adat) time raya dorang akan doakan kita tiap kali lepas kita minta maaf kat mereka (esp org tua le) hehehe





Kakcik : kannnn sweet sgt dorang.




Farah (pok amai-amai) : hahahaha ayah saya dulu ikut cakap jawa tapi bila ayah mertua cakap jenis jawa halus terus snyap hahaahaha




DZ : kannnn..see lelaki dah kuar komen nie hehehehehe




ct rahani : tu le tiap org pun lain2 kan




yus : side asben saya mmg cakap jawa tapi belah saya mmg tak reti sgt heheehhe




Nini D : terima kasih ;) sama gak utk u ek





Lieyalatif : yup family saya lain n family asben lain tapi kena tolak ansur..dulu mmg susah tapi lama2 dah okay ;)





Nieda : hehehehe tharu ek..me pun till now




wahida : kannn lelaki ni mmg ngada hahahahaha




Munnafendy : hehehehhe masa awak akan tiba gak nnt ;)




Rai : innalillah..alfatihah buat arwah!!


LS : hehehehe betul tu..my ayah pun sama .. garang tapi lately apa yg my mom nk dia buat..tu romantik gak kan hehehhe

anisalya said...

betul tu. mil saya suka berleter. tp dah sifat org tua kan. saya reda je la. kdg2 teruk jgk kena. sy je rs mcm tu tp walhal tak ada apa pun. saja mengada lebih. hehehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails