Touch me!!!!??

13 February, 2012

Adab-adab masuk ke tandas.

KUALA LUMPUR – Penulis percaya bahawa tandas merupakan sesuatu yang sangat penting bagi setiap manusia, khususnya umat Islam, dan dipercayai bahawa setiap manusia normal akan masuk ke tandas sekitar lima atau enam kali setiap hari.
Secara lazimnya, tandas digunakan untuk menunaikan hajat sama ada membuang air besar atau kecil, mandi, membasuh pakaian, berwudhu dan sebagainya.
Ada tandas yang dihias mewah dengan jubin-jubin mahal dan peralatan yang diimport khas dari luar negara, manakala ada juga yang terbiar berkarat tidak bercuci serta kotor dengan najis yang tidak di”flush” oleh individu yang tidak bertanggungjawab.
Biar apa pun perkara atau permasalahan, sebagai umat Islam kita wajar merujuk kepada agama Allah itu dalam setiap muamalah yang kita jalani setiap hari meskipun mengenai perkara-perkara remeh seperti adab-adab masuk ke tandas.
1. Masuk tandas dengan kaki kiri terlebih dahulu – Tandas merupakan satu tempat yang dianggap kurang bersih, kotor dan dikatakan sering menjadi tempat ‘kediaman’ syaitan. Menurut Islam, tempat yang dimuliakan sepert masjid, surau atau rumah hendaklah didahulukan dengan langkah kanan dan begitu juga sebaliknya.
2. Dilarang membawa masuk atau menyebut sebarang benda yang mengandungi tulisan kalimah ‘Allah’ dan ‘Rasulullah SAW’, atau yang berunsur sepertinya ke dalam tandas.
3. Berdoa ketika hendak masuk ke tandas dan bukan membaca doa – Ramai yang keliru antara berdoa dan membaca doa. Berdoa membawa erti kita memohon sesuatu dari Allah manakala membaca doa ialah sekadar seperti kita membaca buku sahaja. Berdoalah “Ya Allah, aku mohon jauhkanlah diriku dari syaitan jantan dan betina (di dalam tandas)”.

from google :)

4. Bertinggung dengan memberatkan sebelah kiri ketika qadha hajat – Sunnah Rasulullah SAW mengajar umatnya begitu di mana ia mampu memudahkan proses pembuangan hajat tersebut.
5. Beristinjak atau membersihkan “qubul” (bahagian depan) atau “dubur” bahagian belakang setelah selesai tunai hajat. – bersihkan sebersih-bersihnya.
6. Sekiranya masuk ke tandas untuk mandi, pastikan pakai kain basahan yang menutup aurat dan jangan berbogel – Jaga aurat kita walaupun di dalam tandas. Allah itu Maha Melihat dan kita wajar malu kepada Maha Pencipta serta menjaga aurat kita dari penglihatan makhluk halus seperti malaikat dan sebagainya.
7. Pastikan tandas dalam keadaan bersih sebelum keluar – Islam itu adalah agama yang mementingkan kebersihan. Justeru, umat Islam dianjurkan menjaga kebersihan meskipun ia hanyalah sekadar tandas.
8. Berdoa ketika keluar tandas – Sebutlah “Ghufraanak” atau ‘Ya Allah, ampunkanlah aku’. Mengapa? Sentiasa mohon keampunan dari Allah SWT itu adalah satu amalan yang baik terutamanya selepas keluar dari tempat yang dianggap kotor dan menjadi kegemaran syaitan. Apatah lagi kita terpaksa meninggalkan kalimah ‘Allah’ dan RasulNya ketika masuk ke tandas dan manalah tahu kita ada membuat kesalahan ketika berada di dalam tandas.
Demikianlah Islam yang syumul dan menyeluruh, penuh dengan adab serta akhlak yang perlu dititik diberatkan untuk memastikan sebuah kehidupan dan muamalah yang lebih bersih.
Alangkah indahnya kehidupan sebagai muslim…

6 comments:

Kakzakie said...

Walau nampak remeh tapi kalau tidak biasa diamalkan kita akan lupa semua ini Dee... Anak-anak sekarang doa-doa keluar-masuk tandas dah jadi biasa sebab Tadika pun mereka di asuh. Tapi yg dewasa selalu lupa...

Benar indah peraturan yg telah dibuat dalam Islam...

ainnoraini said...

Sama mcm kakzakie jugak...
Anak2 sekarang kecik2 lagi dah diasuh cara dan adab nk masuk tandas ni.. Dan baca doa dulu..

Salam ziarah..

Pok Amai-Amai said...

Alamak! Bab mandi bogel tu. Jeng..jeng..jeng!

POSH76 said...

a good reminder & info

Daddy Ziyyad said...

mandi bogel memang susah nak ubah...hahahhaa

sisdee said...

hahhaha gelak part mandi bogel ek uols..mmg pun sbb dah biasa buat le tu kanssss...kita ubah le pki suar dlm jek pulak hahahahaahha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails